Zitplaatseneis en kwarttarief MotorRijtuigenBelasting

Niet-technische zaken als de aankoop, verzekeren,
belasting, importeren etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9619
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Zitplaatseneis en kwarttarief MotorRijtuigenBelasting

Bericht door Marius HRL » wo 26 okt 2011, 19:21

Zitplaatseneis en aangepast tarief MotorRijtuigenBelasting
(aangepast: november 2015)
Wanneer je een kampeerauto bezit, kun je toepassing aanvragen van een verlaagd tarief van de MRB. Een eigenaar van een kampeerauto, die aan de eisen voldoet, betaalt als particulier gebruiker op jaarbasis slechts 25% van het gebruikelijke tarief. Wanneer de camper ook verhuurd wordt, betaalt men 50% van het normale tarief.

De Belastingdienst hanteert daarbij eigen, deels afwijkende normen. Het is niet voldoende dat een kampeerauto bij de RDW is geregistreerd als kampeerauto; de camper dient ook te voldoen aan aanvullende eisen van Belastingdienst, die hier staan.
Afwijkend is vooral de eis dat er, behalve twee voorstoelen, ook nog twee zitplaatsen zijn in de woonruimte achter die stoelen.
Een vreemde eis, waar de Europese regelgeving eist dat een binnen Europa (type)goedgekeurde kampeerauto in alle EU-landen zonder voorbehoud als zodanig wordt aanvaard. En er zijn diverse EU-typegoedgekeurde campers, waarin zich uitsluitend twee draaibare voorstoelen bevinden. Dergelijke typegoedgekeurde campers werden door de Belastingdienst (bij aanvraag van het speciale tarief) probleemloos geaccepteerd.

Mensen, die zelf een voertuig inbouwden/ombouwden tot kampeerauto en daarbij niet zorgden voor die twee extra zitplaatsen, kregen die tariefkorting -tot 2008- niet. In dat jaar is er uitgebreid met de Belastingdienst gecommuniceerd over het feit dat er diverse campers, die uitsluitend voorzien waren van twee zitplaatsen in de vorm van draaibare voorstoelen, Europese typegoedkeuring hadden als kampeerauto en DAAROM ook in NL als zodanig geregistreerd werden. Er zou sprake zijn van rechtsongelijkheid zijn, als men voor ombouw of zelfbouw andere, strengere regels stelde. Mensen die na zelfbouw of eigen import, bleven aandringen op toepassing van het kwarttarief voor een soortgelijke camper, kregen vervolgens soms hun zin.

Herhaald aandringen bij de beleidsafdeling van de Belastingdienst, leverde op dat er (mondeling) werd toegezegd dat iedereen die, voor een dergelijke camper, het gereduceerd MRB-tarief aanvroeg, dat ook zou krijgen. Bij problemen, mocht er via mij contact opgenomen met één van de beleidsambtenaren.
Dat leek mij een ongewenste en onwerkbare situatie. De Belastingdienst bleek echter niet bereid om de circulaire met die eisen aan te passen.
Bijkomend argument bleek dat de juridische status van het betreffende document van de Belastingdienst toen (voorzichtig gezegd) discutabel was.
Ook de NKC trok aan de bel. Uiteindelijk heeft de Belastingdienst het gewijzigde inzicht geformailseerd in een beleidsregel in http://wetten.overheid.nl/BWBR0027747/g ... 2#3_31_312 (punt 3.1.2.)

SAMENGEVAT: hoewel de Belastingdienst formeel voor toekenning van een lager tarief MRB de eis stelt dat er, behalve twee voorstoelen, nóg twee zitplaatsen in de woonruimte van een kampeerauto aanwezig zijn, worden draaibare voorstoelen meegeteld alsof ze in de woonruimte geplaatst zijn.
Toepassing van het kwarttarief MRB gaat niet automatisch. Dat moet schriftelijk of telefonisch (0800 -m 0749) aangevraagd worden bij de Belastingdienst. Leuker willen ze het niet maken .......

Vragen of opmerkingen?
DIT IS EEN ARTIKEL IN DE KENNISBANK. Hier kun je als bezoeker géén vragen, opmerkingen of aanvullingen posten.
Dat kun je wél in het subforum Navigatie of via een Persoonlijk Bericht (PB-tje) gericht aan Marius HRL.
Bij voorbaat bedankt voor je reacties!
Dit item wordt mogelijk bijgewerkt. Volg de wijzigingen!

Marius HRL
Globecar Familyscout L (2006)

Plaats reactie