Consument: simpel grensoverschrijdend procederen

Niet-technische zaken als de aankoop, verzekeren,
belasting, importeren etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9619
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Consument: simpel grensoverschrijdend procederen

Bericht door Marius HRL » do 26 apr 2012, 22:06

Een introductie: de Europese procedure voor geringe vorderingen

Heeft u recht op een kosteloze vervanging van uw product maar de ondernemer weigert dit en wil niet meewerken aan de bemiddeling door het ECC? Ook na onze bemiddeling heeft u nog de mogelijkheid om uw recht te halen!

Vroeger was u aangewezen op een reguliere gerechtelijke procedure, wanneer het ECC niet verder kon assisteren. Grensoverschrijdend procederen is veelal gecompliceerd, tijdrovend en kostbaar. Dit terwijl de waarde van de vordering meestal gering is. Consumenten kiezen dus niet vaak voor een gerechtelijke procedure.

Sinds 1 januari 2009 is dit verleden tijd. Om het voor u als consument eenvoudiger te maken uw recht te halen in een andere lidstaat introduceert de Europese Commissie een nieuwe vereenvoudigde procedure voor geringe vorderingen. De zogeheten small claims procedure. De Verordening (nr. 861/2007), die deze procedure vastlegt heeft tot doel:

- de kosten van een procedure te verminderen;
- het procederen in een andere lidstaat te vereenvoudigen en te versnellen;
- de toegang tot de rechter te vergemakkelijken.


Welke geschillen komen in aanmerking voor deze procedure?

U kunt de Europese procedure voor geringe vorderingen starten wanneer er sprake is van een grensoverschrijdend geschil, oftewel u en de ondernemer zijn allebei in een andere Europese lidstaat woonachtig. Hiernaast moet het gaan om burgerlijke en handelszaken en mag de waarde van de vordering niet meer bedragen dan € 2.000,- (rente, kosten en uitgaven niet meegerekend). De Verordening is van toepassing tussen alle EU lidstaten, met uitzondering van Denemarken.

Een voorbeeld
U heeft een product bij een Franse internetwinkel besteld. Een maand verstrijkt maar u ontvangt geen levering. U benadert de Franse ondernemer. Deze geeft aan het product met een week op voorraad te hebben en het dan op te sturen. U laat weten van de koop af te zien en vraagt om terugbetaling. De ondernemer weigert dit. Ook biedt de tussenkomst van het ECC geen oplossing. In deze situatie biedt de procedure voor geringe vorderingen u de mogelijkheid alsnog uw recht te halen.


Hoe kan de procedure voor geringe vorderingen gestart worden?

De Europese procedure voor geringe vorderingen is een schriftelijke procedure met behulp van standaardformulieren voor partijen en de rechtbank. U bent niet verplicht u te laten bijstaan door een advocaat.

Om als consument de procedure op te kunnen starten dient u, als eiser, een standaardformulier in te vullen, het zogeheten vorderingsformulier A. Dit formulier moet u invullen in de taal van de rechtbank waaraan u het verzoek richt. Het formulier is beschikbaar in alle officiële talen van de instellingen van de EU. Zie ook hier

Naast het standaardformulier dient u ook bewijzen mee te sturen die uw vordering ondersteunen (zoals het contract, correspondentie, betalingsbewijs etc.) Dit alles moet opgestuurd worden naar de bevoegde rechtbank. Dit kan de Nederlandse kantonrechter zijn maar dat hoeft niet. Het ECC kan u helpen bij het vinden van de bevoegde rechtbank. Dit doet het ECC met behulp van Verordening (nr. 44/2001).

Om de procedure vlot te laten verlopen, zijn in de Verordening termijnen vastgesteld voor partijen en de rechtbank. Wanneer de tegenpartij de mogelijkheid heeft gehad zijn standpunt naar voren te brengen geeft de rechtbank binnen 30 dagen een beslissing. Deze beslissing wordt zonder verdere maatregelen in de andere lidstaten erkend en ten uitvoer gelegd.

Als u als consument de procedure tegen de Europese ondernemer heeft gewonnen, betekent dit niet het einde. De ondernemer zal de uitspraak na moeten komen. U kunt de uitspraak eerst zelf kenbaar maken aan de ondernemer. Als dit geen effect heeft zult u in het land van de ondernemer een gerechtsdeurwaarder in de arm moeten nemen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het ECC of kunt u de website van de International Union of Judicial Officers bezoeken.


Kosten procedure voor geringe vorderingen

Voor het opstarten van een procedure dient u als eiser vooraf griffierecht te betalen aan de rechtbank waar de zaak dient. Griffierecht is een heffing die door partijen betaald moet worden voor een procedure. De griffier zendt u hiervoor een rekening. Als u het griffierecht niet betaalt, dan is de kans groot dat uw zaak niet in behandeling wordt genomen. Voor meer informatie over de hoogte van het griffierecht in Nederland verwijzen wij u naar de
website van Rechtspraak.nl
Voor informatie over het griffierecht in andere Europese lidstaten, neem contact op met het ECC!

Mocht u als consument in het ongelijk worden gesteld, dan zal u door de rechter in de proceskosten worden veroordeeld. De proceskosten moeten in overeenstemming met het nationale recht worden bepaald. Gelet op de doelstellingen van de Verordening zou de rechter u als verliezende partij slechts mogen veroordelen tot het betalen van de kosten van de tegenpartij, die in verhouding staan tot de waarde van de vordering, of die noodzakelijk waren. Wanneer u de procedure wint, zal de tegenpartij uw kosten moeten dragen, zoals het door u betaalde griffierecht, kosten voor de vertaling van stukken etc.


Succesverhaal: Belgische consument wint procedure binnen 2 maanden

Een Belgische consument bestelde een zwembadpomp bij een Nederlandse webwinkel. Omdat de pomp niet overeen kwam met de beschrijving op de website annuleerde de consument het contract. De consument stuurde het product binnen de afkoelingsperiode terug, maar de ondernemer weigerde het product tot tweemaal toe en deed geen terugbetaling. Ook de bemiddeling door het ECC slaagde niet. Daarom besloot de consument de procedure voor geringe vorderingen op te starten. De Nederlandse kantonrechter stelde de consument in het gelijk en veroordeelde de ondernemer tot betaling van de aankoopsom, ad € 496,50, en de kosten van de procedure voor de consument: € 110,- aan griffierecht. De uitspraak werd binnen 2 maanden, na het door de consument ingediende verzoek, door de rechter gedaan.
************


Dit artikel is, met toestemming van het ECC, overgenomen uit de Nieuwsbrief van het Europees Consumenten Centrum(ECC) d.d. 30 september 2010

Vragen of opmerkingen?
DIT IS EEN ARTIKEL IN DE KENNISBANK. Hier kun je als bezoeker géén vragen, opmerkingen of aanvullingen posten.
Dat kun je wél in het subforum Diversen of via een Persoonlijk Bericht (PB-tje) gericht aan Marius HRL.
Bij voorbaat bedankt voor je reacties!
Dit item wordt mogelijk bijgewerkt. Volg de wijzigingen!

Marius HRL
Globecar Familyscout L (2006)

Plaats reactie