chiptuning 155 pk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
@3

Re: chiptuning 155 pk

Bericht door @3 » ma 26 sep 2016, 15:23

ben19 schreef:Opel ascona 16,16s 19,19s 19e 20s,20e  allemaal; de zelfde bouw van motor en bak alleen de klok heeft een andere overbrenging  en als het aan jou ligt zou de een een ander levensduur hebben dan de ander.
Nou in dit geval hebben de desbetreffende aandrijflijnen elk een bepaald koppel te verwerken die binnen het maximale van die aandrijflijn dient te liggen.
Het mag dan duidelijk zijn dat de aandrijflijn van de 16 een langere verwachte levensduur kent dan die van de 20E.
Echter in hoeverre dat verschil maakt is niet interessant wanneer ze allebei op de sloop belanden zonder verdere mankementen aan die aandrijflijn gekent te hebben.
Ook jij bent waarschijnlijk wel bekend met de zingende cardans van die Opels. En zou dat iets met slijtage te maken hebben gehad?
ben19 schreef:wat nou als een Bak of aandrijving/ motor gebouwd is tot 200pk dan blijf je toch ruim binnen die marge !!  wat wel belangrijk is dat je goede olie gebruikt.
Een aandrijflijn kent een maximum in het aangeboden draaimoment en niet het vermogen ondanks dat die een innige relatie met elkaar hebben.
Blijf je binnen het max. draaimoment dan hoef je geen problemen te verwachten maar dat neemt niet weg dat de slijtage bij een zwaar belaste aandrijflijn meer zal zijn dan bij lichte belasting.
ben19 schreef:als je renault /opel /nissan met zn trafic die heeft gewoon een bak die niet veel koppel/ pk,s kan verdragen waar idd zo de lagers er uit zijn
hou dat dan maar op een ontwerp fout.
Ow, okay, dus als je die gaat chippen en de lagers rollen er vierkant uit dan is het een ontwerpfout?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.

de Jonckheer

Bericht door de Jonckheer » ma 26 sep 2016, 15:41

ben19 schreef:Dus koop een Fiat mj met 130 pk geen 150pk want die gaan niet zo lang mee
Koop geen Fiat 180pk 3l want een 160pk gaat langer mee :lol3: :bang:

Waarschijnlijk zijn die motoren alleen aan de buitenkant hetzelfde. Een hoger vermogen betekent automatisch een hogere belasting van de onderdelen, al doe je er nog zo lacherig over. Als een fabrikant na een 160 een 180 pk blok uitbrengt kun je er vergif op innemen dat er aanpassingen zijn gedaan, al bestaat dan misschien alleen uit verbeterde materialen.
De ontwikkeling van automotoren is niet direct in een sneltreinvaart gegaan, afhankelijk als ze zijn van de ontwikkeling van metaal legeringen. Heel lang gold 100 pk/liter bij benzine motoren als een magische grens, welke eerst werd doorbroken bij motorfietsen. Nu kijken we er niet van op als een 1000 cc 120 pk heeft en dan ook nog heel blijft. Je mag dus een 100 pk diesel niet vergelijken met een 130 pk want die 130 is qua materialen niet hetzelfde, lees beter. Ga je dan die 100 naar 130 brengen kan het niet anders dan ten koste gaan van de levensduur en mogelijk zelfs de betrouwbaarheid.
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/" onclick="window.open(this.href);return false;
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/" onclick="window.open(this.href);return false;
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/" onclick="window.open(this.href);return false;

DynaDetty

Bericht door DynaDetty » ma 26 sep 2016, 18:49

Wij rijden nu drie jaar rond met een getunede Fiat 2.3 uit 2004, en dat tot volle tevredenheid. Bij een koude motor heeft ze nog de kenmerken van voor de tuning, nadat de bedrijfstemperatuur is bereikt treedt het nieuwe programma in werking. Wordt de motor te heet, dan gaat het weer terug naar de situatie van voor de tuning. Dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt, het eerste uiteraard bij elke start. Uiteraard heb ik me eerst ook flink ingelezen, ook op dit forum. De verdeelde meningen vielen me toentertijd al op. In mijn opinie is elk blok gebouwd met een bepaalde marge m.b.t. de krachten die er in kunnen optreden, anders zou het niet erg betrouwbaar kunnen zijn. Verder ben ik van mening dat een gevoerde rijstijl meer van invloed op de duurzaamheid van het blok is dan de uitgevoerde tuning, in ieder geval wel op de manier waarop het management bij ons is aangepast. Ik hoor ze wel eens wegtrekken van de camperplaats op een manier waar mijn oude instructeur geen goed woord voor over zou hebben. Ik wens de TS veel wijsheid toe om zijn beslissing te nemen. Wij hebben er nog geen dag spijt van gehad, maar misschien dat dat eens nog eens komt. Maar tja, ik had voor hetzelfde tegen een Ford aandrijving aan kunnen lopen.......dat verhaal kennen we ook allemaal.

Hierbij de link hoe e.e.a. allemaal is uitgevoerd.
http://www.squadra-tuning.nl/autos/cate ... o/244.html

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door DynaDetty op do 29 sep 2016, 8:22, 1 keer totaal gewijzigd.
D'n poat op het gas en.......wiedergoan

@3

Bericht door @3 » ma 26 sep 2016, 23:38

DynaDetty schreef:In mijn opinie is elk blok gebouwd met een bepaalde marge m.b.t. de krachten die er in kunnen optreden, anders zou het niet erg betrouwbaar kunnen zijn.
Dan kan je niet anders dan beamen dat de betrouwbaarheid (en levensduur) afneemt naarmate die marge kleiner wordt. Dat geldt niet alleen voor het blok natuurlijk.
DynaDetty schreef:Verder ben ik van mening dat een gevoerde rijstijl meer van invloed op de duurzaamheid van het blok is dan de uitgevoerde tuning, in ieder geval wel op de manier waarop het management bij ons is aangepast.
Dat ben ik niet met je eens. Het blok is geconstrueert voor een bepaalde belasting tegenover een bepaalde betrouwbaarheid en levensduur.
Het belasten op lage toeren bij koude, lees niet op bedrijfstemperatuur zijnde motor, is niet schadelijk voor de motor. Hoge toeren en zware belasting echter wel. Dus koude motor en 150km/u rijden is niet bevorderlijk. Koude motor en op koppel vol gas de berg op vanaf de camping is niet schadelijk.
Echter de chiptuning is een zwaardere belasting voor de motor vanaf het moment dat je de startknop hebt losgelaten. Altijd dus en niet alleen wanneer je de camping bergop verlaat. Het is een constant zwaardere belasting van de motor, koud, warm, op toeren of niet en vooral wanneer hij aan het werk moet.
Het chippen doet dus meer 'kwaad' dan incidenteel hufterig gebruik maar hoeft niet meteen tot problemen te leiden. Dat kan soms jaren duren of eerder door al of niet hufterig gebruik maar dat weet je als tweedehands koper dus nooit, hoe groot de constructeur de marge dan ook gekozen heeft.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.

johan1950

Bericht door johan1950 » di 27 sep 2016, 20:23

Ik heb mijn 2.3 mjet laten chippen bij 20.000 km.
Mijn voornaamste reden was om een soepeler reactie op het gaspeadaal te krijgen.
Ongechipt was bijv rijden in de file een ramp. In zijn 2 eerste deel van het intrappen gaspedaal geen reactie, volgende paar millimeter schoot motor naar 3000 toeren.
Motor reageert nu keurig op het gaspedaal waardoor het rijden relaxter is.
Verbruik ongechipt 1:9,95. Gemeten over 5000 km.
Verbruik gechipt 1: 9,8. Gemeten over 6000 km.
Het iets hogere verbruik komt waarschijnlijk doordat ik tijdens optrekken het hogere vermogen gebruik.
Tijdens het normale rijden zal het verbruik hetzelfde zijn want bij 100 km/uur zal de belasting op de aandrijflijn gechipt of ongechipt hetzelfde zijn.
De aandrijflijn zal alleen tijdens het optrekken en klimmen ( niet zo vaak in Nederland) iets zwaarder belast worden.
Als mijn motor hierdoor i.p.v. 800.000 km maar 600.000 km meegaat zal me een zorg zijn omdat ik dit toch niet haal.
Johan en Ina Gols
http://www.gols.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

BrutusB

Bericht door BrutusB » zo 13 nov 2016, 17:10

de Jonckheer schreef:
ben19 schreef:Dus koop een Fiat mj met 130 pk geen 150pk want die gaan niet zo lang mee
Koop geen Fiat 180pk 3l want een 160pk gaat langer mee :lol3: :bang:

Waarschijnlijk zijn die motoren alleen aan de buitenkant hetzelfde. Een hoger vermogen betekent automatisch een hogere belasting van de onderdelen, al doe je er nog zo lacherig over. Als een fabrikant na een 160 een 180 pk blok uitbrengt kun je er vergif op innemen dat er aanpassingen zijn gedaan, al bestaat dan misschien alleen uit verbeterde materialen.
De ontwikkeling van automotoren is niet direct in een sneltreinvaart gegaan, afhankelijk als ze zijn van de ontwikkeling van metaal legeringen. Heel lang gold 100 pk/liter bij benzine motoren als een magische grens, welke eerst werd doorbroken bij motorfietsen. Nu kijken we er niet van op als een 1000 cc 120 pk heeft en dan ook nog heel blijft. Je mag dus een 100 pk diesel niet vergelijken met een 130 pk want die 130 is qua materialen niet hetzelfde, lees beter. Ga je dan die 100 naar 130 brengen kan het niet anders dan ten koste gaan van de levensduur en mogelijk zelfs de betrouwbaarheid.

..En als jij een wat kleinere camper zou aanschaffen met dezelfde motor...en ga zo maar door...aannames, eigen theorien..
Maar niemand die hier roept: ik heb gechipt maar het was nix...we zijn allemaal tevreden.
Ik heb een 2.3 MJET en ga'm ook chippen hoor.
Hoe je met je motor omgaat is belangrijker dan wel of geen chip.

Maaslander10

Bericht door Maaslander10 » ma 14 nov 2016, 9:09

morgen

Vindt het toch niet verstandig ,lees het stukje van @3 nog eens die weet waar het overgaat.
En over rijden van mensen in een camper zullen we het dan maar niet hebben .
van de meeste is het rijnivo niet zo hoog , is mijn ervaring als ik zo rond kijk. :oops:
niet allemaal natuurlijk .

Maar goed ieder moet doen wat hij goed vindt :wink:

Tom
Laatst gewijzigd door Maaslander10 op ma 14 nov 2016, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Meine

Bericht door Meine » ma 14 nov 2016, 9:48

En hoe is het met jouw niveau?

Maaslander10

Bericht door Maaslander10 » ma 14 nov 2016, 9:56

Sorry bedoelde rij nivo :lol3: of ij moet weer iets anders bedoelen
maar dan zit het hier wel goed :wink:

Tom

Meine

Bericht door Meine » ma 14 nov 2016, 9:59

Ja, en dan stiekem na mijn posting niveau veranderen naar rijniveau in je vorige posting, Over niveau gesproken........

Los daarvan, rijd je zelf zo geweldig dan?

Kroppie

Bericht door Kroppie » ma 14 nov 2016, 10:01

s,winters is het rijnniveau toch vaak een stuk hoger . :D

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Maaslander10

Bericht door Maaslander10 » ma 14 nov 2016, 10:08

Meine schreef:Ja, en dan stiekem na mijn posting niveau veranderen naar rijniveau in je vorige posting, Over niveau gesproken........

Los daarvan, rijd je zelf zo geweldig dan?

Niks stiekem schrijf het er toch onder

Laat heel Leliestad versteld staan ...en kan er achteruit helemaal door heen rijden op mijn spiegels.
Sommige hebben toch net iets meer he :oops:

Tom

Marco Polo

Bericht door Marco Polo » ma 14 nov 2016, 10:11

En het rij niveau misschien ook?
¾ staat in de stalling
20% op een campercamping in Spanje of Portugal
En de diehards trekken nog een beetje rond :D

Maar goed, gaat hier over chiptuning ;-)
140 rechtuit rijden op de snelweg kan iedereen toch?

Kroppie

Bericht door Kroppie » ma 14 nov 2016, 10:13

ik niet , die van mij houd het met 125 voor gezien .

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Plaats reactie