Af en toe valt het gas terug (ook al druk ik gaspedaal in)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
BrutusB

Af en toe valt het gas terug (ook al druk ik gaspedaal in)

Bericht door BrutusB » zo 15 jan 2017, 13:42

Dag medecamperaars,

Maand geleden een camper aangeschaft uit 2011 (itineo met 2.3 mjet motor).
Naar Franrijk geweest (val cenis, wintersport, aanrader, maar dat terzijde..).
Geen problemen ondervonden, maar ik vond toch af en toe de cruise die soms wel en soms niet reageert, dacht dat dat aan mij lag..is misschien ook wel zo..).
Uiteindelijk wilde ik gisteren mijn camper gaan wassen en moest daaarvoor een stukkie rijden.
Na 5 km geef ik gas en voila....camper valt terug in toeren en gaat stationair draaien.
Even gewacht (midden op de pleiroute in Arnhem..zul je altijd zien..)
Uiteindelijk een garage bereikt (af en toe valt gas weg..even wachten en soms zonder motor uit te zetten reageeert gas weer.
Die leest de motor uit en ziet een foutcode van de cruisecontrol.
Deze wordt gereset en het probleem lijkt verholpen.
Na 20 km gereden te hebben (zonder cruise-control): jawel, hetzelfde probleem.
terug naar de garage, hie rijdt weer even goed en ik denk: even kijken of de cruisecontrol de oorzaak is en ik zet de cruisecontrol toch even aan en gelijk weer problemen met gas geven. Ik trap het gaspedaal in en er gebeurt het tegenovergestelde: toerental valt terug naar stationair. Even de camper uit gezet en gestart: geen probleem. ga weer rijden: na 1 km weer hetzelfde.
Camper staat nu bij de garage, maar ze weten nog niet waar ze moeten zoeken.
iemand ervaring, enig idee?
Het is toch nat weer buiten....dus suggesties welkom!!!
Kan dit met cruisecontrol of andere electronica te maken hebben?

Thanx,
Bert

de Jonckheer

Re: Af en toe valt het gas terug (ook al druk ik gaspedaal i

Bericht door de Jonckheer » zo 15 jan 2017, 14:09

Klinkt als de cc. Komt vaker voor, zeker bij after market exemplaren. Is de cc origineel? Laat de garage hem uitschakelen en dan kijken of het dan verholpen is.
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/" onclick="window.open(this.href);return false;
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/" onclick="window.open(this.href);return false;
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rolf t5

Bericht door Rolf t5 » zo 15 jan 2017, 14:15

Ga even zoeken op het forum.......volgens mij was er afgelopen jaar ook iemand met exact hetzelfde probleem.

Misschien dezelfde camper.......oeps????

BrutusB

Bericht door BrutusB » zo 15 jan 2017, 14:17

de Jonckheer schreef:Klinkt als de cc. Komt vaker voor, zeker bij after market exemplaren. Is de cc origineel? Laat de garage hem uitschakelen en dan kijken of het dan verholpen is.

Bedankt voor je reactie.
wat is een CC?

BrutusB

Bericht door BrutusB » zo 15 jan 2017, 14:19

Rolf t5 schreef:Ga even zoeken op h x-D et forum.......volgens mij was er afgelopen jaar ook iemand met exact hetzelfde probleem.

Misschien dezelfde camper.......oeps????

Dag Rolf,

Met dezelfde motor bedoel je?
Ik kan niks vinden..waar zou jij op zoeken?

opacamper

Bericht door opacamper » zo 15 jan 2017, 14:58

cc is cruise control gr

rongreven

Bericht door rongreven » zo 15 jan 2017, 17:54

Hier klikken

Ik zocht op "cruisecontrol fiat 2.3".
Groet, Ron Greven

Hymermobil S510 op Mercedes 312D 90 Kw, 122 pk van 1999 met diverse opties o.a. Carsupport hulpveren, zonnepanelen, TomTom 750 go navigatie, ledverlichting, Humbaur aanhanger en twee tevreden gebruikers.
Fonpoint.

isoplus

Bericht door isoplus » zo 15 jan 2017, 19:08

Je fiat heeft een elektronisch gaspedaal, laat de garage de verbinding daarvan maar eens onderzoeken.
Ik heb lang met dat probleem gesukkeld tot een slimme monteur die verbinding eens verbeterde, daarna nooit meer een probleem gehad.

stevebegois

Bericht door stevebegois » zo 15 jan 2017, 20:26

Of viewtopic.php?f=3&t=8456422&hilit=asr

C (ruise)C (ontrol) verbinding (laten) afkoppelen thv van je elektronische gaspedaal en de originele er terug opzetten = indien alles terug werkt, dan is de kans zeer groot dat het ergens in je CC zit.

PS: bij mij zat het probleem in de nabouw CC
Fiat Miller Illinois

gjvonk

Bericht door gjvonk » zo 15 jan 2017, 21:14

Als de camper uit 2011 is, is de kans groot dat de Cruise Control gewoon af fabriek (lees Sevel fabriek, waar alle Ducato, Jumper en Boxer modellen vandaan komen) gemonteerd. Op basis van de opmerking dat er een 2,3 motor gemonteerd is, krijg ik de indruk dat het een integraal camper is die gebouwd is op een combinatie van 'technische neus van Sevel / Fiat' en 'Alko chassis', klopt dat?

@TS: schakel je de cruisecontrol (CC) in met een draairing aan een handeltje links (net onder de combihandel van de richtingaanwijzer, dimlicht, grootlicht) op de stuurkolom? Dan is de kans meer dan groot dat het een af fabriek Cruise Control is. Als je onderstel dan ook nog een Fiat is, zoek dan eens een Fiat Professional garage op (specifieke dealers / onderhoudsbedrijven voor Fiat bedrijfswagens), de kans is aanzienlijk dat ze daar meer weten hoe dit probleem op te lossen.

Ik heb ooit eens een vergelijkbare ervaring gehad met de schuifdeur van mijn Fiat bus die na een vervanging van de achtergeleiding niet meer gemakkelijk sloot. De Fiat garage in Maassluis (bestaat al 3 jaar niet meer, dus mag ik het hier melden) kon de afstelling niet goed krijgen, de monteur bij Fiat professional in Rotterdam Spaanse Polder (tegelijk een dealer / onderhoudsbedrijf voor heel veel merken vrachtwagens) had het binnen 10 minuten voor elkaar...

Het lijkt overigens inderdaad op een probleem van het 'elektronisch gaspedaal': bijna alle auto's hebben tegenwoordig een elektronische regeling die het 'gasgeven' aanstuurt. Dit is te merken aan het rijden op hellingen: helling op 'geeft de motor zelf gas bij' om het toerental bij gelijk blijvende gaspedaal stand te handhaven, helling af 'houdt de motor in' bij een gelijk blijvende gaspedaal stand.

De af fabriek CC maakt van die standaard eigenschap gebruik. Het kan dus inderdaad een elektrisch verbindingsprobleem zijn.
Buscamper fan

hathi

Bericht door hathi » ma 16 jan 2017, 0:22

Even laten uitlezen,en je weet het,.......gaspedaal al ettelijke keren vernieuwd bij een Fiat 500,lijkt een probleem te zijn
Laatst gewijzigd door hathi op wo 18 jan 2017, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

BrutusB

Bericht door BrutusB » wo 18 jan 2017, 18:04

Zat'm waarschijnlijk in electronisch gaspedaal. Ze hebben daar een kastje vervangen en heb nu 60km gereden zonder problemen.
Lijkt te zijn gelost en nog nét binnen de garantie.. dat scheelt me weer 275 euro. Kunnen we vrijdag weer richting Wilingen op de latten..

rongreven

Bericht door rongreven » wo 18 jan 2017, 20:17

Bedankt voor de terugkoppeling. :cheers:
Groet, Ron Greven

Hymermobil S510 op Mercedes 312D 90 Kw, 122 pk van 1999 met diverse opties o.a. Carsupport hulpveren, zonnepanelen, TomTom 750 go navigatie, ledverlichting, Humbaur aanhanger en twee tevreden gebruikers.
Fonpoint.

Plaats reactie