Weer een bandenvraagje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Weer een bandenvraagje

Bericht door Don Esteban » za 11 nov 2017, 23:47

Weer een bandenvraagje. Eigenlijk twee vragen:
Op mijn Hymer B 514 CL liggen Kleber Transpro zomerbanden maat 215/70R 15C 109/107S. De betekenis van de getallen is me in principe bekend maar 109/107S snap ik niet. S staat voor maximum 180 km (daar blijf ik onder;-) maar waarom 109 én 107. 109 betekent een belastingsindex van 1030 kg per band en 107 zou 975 kg betekenen. Waarom twee vermeldingen? Google ik op belastingindex wordt er altijd maar over één index gepraat. Het is toch niet zo dat voor en achter verschil uitmaakt? Of wel?

Vraag twee betreft het naar rechts trekken van de camper tijdens het sturen. De wielen zijn direct na aankoop en ook een poosje later na het plaatsen van nieuwe Carsupport veren weer uitgelijnd en de onderhoudsgarage verzekert me dat de meetapparatuur aantoont dat ze prima zijn uitgelijnd. Toch trekt de wagen nog altijd naar rechts.

Men legt me uit: de Fiat Ducato heeft een elektrische stuurbekrachtiging met weliswaar als voordeel dat dit zeer licht stuurt, maar dat het ook direct reageert op wegen die niet waterpas zijn. En dat zijn de meeste wegen dan ook. O.a. de afwatering vereist dat veel wegen bollend worden aangelegd en dat merk je onder het rijden. Echter met alle personenauto's die ik rijd, heb ik hier nauwelijks of geen last van. OK, die hebben dan ook geen elektrische stuurbekrachtiging maar een hydraulische.

Nu heb ik de bandenspanning recent weer gemeten en rechts had ik 0,2 bar minder dan links. Ik heb de banden weer op gelijke spanning gebracht en ik meen zowaar een kleine verbetering te merken qua sporing. Maar nog altijd zal ik in de berm terechtkomen als ik het stuur langer dan een aantal seconden loslaat.
Vraag: is dit iets wat anderen ook herkennen? Is het misschien een idee om linksvoor de bandenspanning iets lager te houden dan rechts ter compensatie van de bolle wegen? Of is er toch iets mis bij mij met de stuurinrichting?
AfbeeldingB 514 CL 2008

Nugget1
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door Nugget1 » zo 12 nov 2017, 0:03

Sprekend uit eigen ervaring: verlagen van bandenspanning is nuttig als je al onderweg bent op reis. Je hoeft dan niet voortdurend te corrigeren.
Toch nog eens laten kijken naar uitlijnen. Soms, o.a. bij mijn T4, was uitlijnen lastig omdat die voorwielaandrijving heeft.
Soms helpt een bandenwissel links-rechts. Als het tenminste geen banden zijn met voorgeschreven draairichting.
Succes met de speurtocht.

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 1149
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door EasyBee » zo 12 nov 2017, 0:34

De twee belastingindexen zijn simpel. 109/107 betekent een belastingindex voor enkel en dubbellucht.
Als je achter 4 banden op één as hebt (dubbellucht) is het dus 107, heb je achter maar 2 banden op de as, dan is het 109.
Ik heb geen elektrische stuurbekrachtiging, dus daarover laat ik andere kenners aan het woord. Maar het naar rechts trekken, lijkt me heel irritant.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.

Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 701
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door travelscout » zo 12 nov 2017, 1:11

"Toch trekt de wagen nog altijd naar rechts."

Persoonlijk zou ik direct naar de oorzaak (laten) zoeken.
De laatste keer dat ik dat had, bleek er een veerpootlager een zwaar punt te hebben (kwam niet goed terug in de neutraal).
Maar ook een fusee- of stuurkogel kan een zwaar punt hebben.
In een extreme situatie kan zelfs een kapotte bladveer achter, de achteras scheef doen staan.

Wanneer is het ontstaan? Na montage CS-veren?
Was het met je met je laatste APK dan geen probleem?
Paul.

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 1080
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door gjvonk » zo 12 nov 2017, 8:11

EasyBee schreef:De twee belastingindexen zijn simpel. 109/107 betekent een belastingindex voor enkel en dubbellucht.
Als je achter 4 banden op één as hebt (dubbellucht) is het dus 107, heb je achter maar 2 banden op de as, dan is het 109.
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Ik heb n.l. ook al eens uitgelegd gekregen dat het 1e getal het absolute maximum draagvermogen aangeeft (109 in dit geval) en dat het 2e getal het maximum draagvermogen is in combinatie met de maximum snelheid (in dit geval 107 als er ook 180 gereden kan worden). Wie weet dit?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 8285
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Weer een bandenvraagje

Bericht door Marco Polo » zo 12 nov 2017, 8:58

De bandenspecialist
En die zegt precies hetzelfde als Easybee in het door jou gequote stukje ;-)
https://www.heuver.nl/news/item/632/loa ... agenbanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de snelheid heb je de speedindex.

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 19442
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door Kroppie » zo 12 nov 2017, 9:58

dubbele loadindex is indien er sprake is van dubbellucht en heeft niets te maken met voor of achter of met een combinatie met een snelheid.
de lagere index geld voor de toepassing met dubbellucht, zoals gemeld door Easybee

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 1080
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door gjvonk » zo 12 nov 2017, 10:48

Duidelijk, dankjewel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan

Gebruikersavatar
Cor Gonny en de kids
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:20
Locatie: de Kempen

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door Cor Gonny en de kids » zo 12 nov 2017, 13:52

Als het stuur precies recht staat (vooral bij electrische stuurbekrachtiging) en de veerpootlagers zijn goed, dan zou ik
voorwielen wisselen van links naar rechts. Als hij dan naar links trekt zit het in de rolweerstand van de band.

Gr. Cor

c.dekker
Berichten: 210
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door c.dekker » zo 12 nov 2017, 15:22

Mocht na wielen wissel het nog niet over zijn ,zou je ook de achter band even kunnen proberen op voor , tevens was er de opmerking stand achteras kijk desnoods op het uitlijnrapport hoe hij staat , het beste is dan voor u dat de achteras 2gr maximaal de weg op staat dus naar links spoort . ook teveel caster kan invloed hebben op het naar rechts lopen , door dat de stand is veranderd door verhogen of verlagen van het chassis .

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 897
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door 309T16 » zo 12 nov 2017, 15:48

Don Esteban schreef: Vraag twee betreft het naar rechts trekken van de camper tijdens het sturen. De wielen zijn direct na aankoop en ook een poosje later na het plaatsen van nieuwe Carsupport veren weer uitgelijnd en de onderhoudsgarage verzekert me dat de meetapparatuur aantoont dat ze prima zijn uitgelijnd. Toch trekt de wagen nog altijd naar rechts.

Men legt me uit: de Fiat Ducato heeft een elektrische stuurbekrachtiging met weliswaar als voordeel dat dit zeer licht stuurt, maar dat het ook direct reageert op wegen die niet waterpas zijn. En dat zijn de meeste wegen dan ook. O.a. de afwatering vereist dat veel wegen bollend worden aangelegd en dat merk je onder het rijden. Echter met alle personenauto's die ik rijd, heb ik hier nauwelijks of geen last van. OK, die hebben dan ook geen elektrische stuurbekrachtiging maar een hydraulische.
Dit is makkelijk te weerleggen. Immers zou dan door de variatie in het wegdek de camper ook wel eens naar links trekken.
Doet hij niet volgens jouw info.

Grt. Willart
Tabbert FFB 570 - 130.000km.
Peugeot J5 2.5TD, 220V compressor-KK, 1200W pure sinus omvormer, 280Ah semi-tractie, 335Wp zonnepanelen

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 1080
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door gjvonk » zo 12 nov 2017, 16:12

Komen de wielen na een bocht wel weer goed in de rechtuit stand? Zo niet: toplager misschien versleten? Is er misschien speling in het stuurstangen stelsel? Is er gewichtsverschil tussen links en rechts en zou dat van invloed kunnen zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 1149
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door EasyBee » zo 12 nov 2017, 21:34

Zou mij verbazen dat ze dat bij CarSupport niet geconstateerd hebben. Gewichtsverschil links-rechts en kapot toplager, bedoel ik. Speling stuurstangen ook trouwens.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 1080
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door gjvonk » zo 12 nov 2017, 22:25

Mij ook, maar het verhaal van de elektrische stuurbekrachtiging snap ik niet. De pomp wordt aangedreven door de v-snaar die ook de dynamo aandrijft. Noch mijn vorige Pössl (een Ducato 2007) noch mijn huidige (Jumper 2012) heeft er last van....

Spoor en stuurstangen worden niet door Carsupport gecheckt bij vering montage.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan

Plaats reactie