Weer een bandenvraagje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
durisotti
Berichten: 4742
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door durisotti » zo 12 nov 2017, 23:18

Cor Gonny en de kids schreef:Als het stuur precies recht staat (vooral bij electrische stuurbekrachtiging) en de veerpootlagers zijn goed, dan zou ik
voorwielen wisselen van links naar rechts. Als hij dan naar links trekt zit het in de rolweerstand van de band.

Gr. Cor
Dit moet je nooit doen want dan verandert de draairichting van de band !
Dat geeft problemen omdat het karkas zich al in de andere draairichting heeft gezet !

En wat stuurbekrachtiging betreft, bijna alle auto's hebben tegenwoordig elektro hydraulische stuurbekrachtiging.
De reden hiervoor is dat dit systeem alleen vermogen vraagt tijdens het sturen.
Het ouderwetse systeem met riem en pomp vraagt voortdurend vermogen en is dus minder zuinig.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contact:

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door Jadatis » ma 13 nov 2017, 0:24

Over de getallen 109/107
De dubbellucht lager is omdat de binnenste banden door de wegcurve meer inveren da n de buitenste, en dus ook meer dan een enkellucht band . Geeft meer warmteontwikkeling.
En daar gaat het allemaal om.
Maar max draagvermogen is voor de AT druk en 160km/u uitgerekent.
Soms bij C banden wordt voor de hogere snelheid van 180km/u , per 10km /u 1 LI stap afgetrokken, en dan kom voor enkellucht op 109 min 2 is 107 uit. Dat dit zelfde getal is als voor dubbellucht is toeval.
Heb het eens op Continental band gezien, vb 109Q en 106T . Daar geen dubbellucht notatie omdat die band daar in de regel niet voor gebruikt werd, net als een gewone autoband.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

@3
Berichten: 4721
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door @3 » ma 13 nov 2017, 11:34

durisotti schreef:Dit moet je nooit doen want dan verandert de draairichting van de band !
Dat geeft problemen omdat het karkas zich al in de andere draairichting heeft gezet !
De draairichting van een band geldt voor het profiel en niet voor het karkas.
Het profiel is ontworpen voor één draairichting voor het meeste effect. (Zie een tractorband)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.

@3
Berichten: 4721
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door @3 » ma 13 nov 2017, 11:37

Don Esteban schreef:Maar nog altijd zal ik in de berm terechtkomen als ik het stuur langer dan een aantal seconden loslaat.
Wat gebeurd er als je het stuur blijft vasthouden?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.

Gebruikersavatar
durisotti
Berichten: 4742
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door durisotti » di 14 nov 2017, 1:09

@3 schreef:
durisotti schreef:Dit moet je nooit doen want dan verandert de draairichting van de band !
Dat geeft problemen omdat het karkas zich al in de andere draairichting heeft gezet !
De draairichting van een band geldt voor het profiel en niet voor het karkas.
Het profiel is ontworpen voor één draairichting voor het meeste effect. (Zie een tractorband)
Wat ik er van weet zet het karkas zich in de draairichting van de band, zet je de band van links naar rechts dan wordt het karkas de andere kant op belast en krijg je gehobbel.
Niet alle banden hebben een vaste draairichting.
Dit is ook de reden dat je sets banden altijd moet markeren Links voor ect.

@3
Berichten: 4721
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door @3 » di 14 nov 2017, 9:58

Nee dat is very old school. Het karkas zet zich niet.
In het diagonaal tijdperk hoorde je deze geluiden geregeld maar dat is met de diagonaalband (van enkele decennia geleden!) verleden tijd. Bij de diagonaal banden liggen de karkaslagen diagonaal gekruist over elkaar heen en dat is met de radiaalband niet zo. Die liggen parallel naast elkaar en radiaal op de rijrichting.
durisotti schreef:Niet alle banden hebben een vaste draairichting.
Klopt. Maar niet alle banden hebben een a-symmetrisch profiel.
durisotti schreef:Dit is ook de reden dat je sets banden altijd moet markeren Links voor ect.
De reden daarvoor is dat gelijke profielen op dezelfde as terugkomen. Daarnaast is het zinvol om gecupte banden op dezelfde plaats terug te zetten om niet nog erger last van het bijbehorende geluid te krijgen. Of juist wel wanneer het cuppen de spuigaten uitloopt en dat verder tegen te gaan.
In veel gevallen wordt bij een dergelijke terugwissel een wisseling van voor naar achter uitgevoerd zodat alle banden gelijk afslijten en je dus langer met een bandenset kunt doen. Je moet dan wel weten waar elke band gezeten heeft en dat is dan makkelijker als je ze merkt.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.

Gebruikersavatar
durisotti
Berichten: 4742
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Weer een bandenvraagje

Bericht door durisotti » vr 17 nov 2017, 1:38

Weer wat geleerd !!

Plaats reactie