Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
enjoysie
Berichten: 2
Lid geworden op: do 31 aug 2017, 21:31

Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door enjoysie » vr 01 sep 2017, 13:20

Goedemiddag allemaal. Wij zijn Bas en Joyce en zijn van plan een grote bus aan te schaffen.
Maar we zien door de bomen het bos even niet meer.

Wat we willen is met zijn 4en op vakantie gaan.
En 2 motoren mee nemen. Lekker met de kinderen wat ritjes door de bergen doen dus. Maar niet ellendig lange snelweg stukken rijden op de motor om er te komen en bijna niks mee te kunnen nemen.

Nu willen we een camper juist omdat we geen aanhanger willen.

Dus het moet een hele grote bestelbus worden.

We dachten, we nemen een dubbele cabine (formaat VW LT / Mercedes Sprinter) en maken van de voorste 2 stoelen 2 draaistoelen. Dan achter die 2 stoelen een tafel zodat je met zijn 4en kan kaarten of eten oid.
Achterin hebben we dan de ruimte om 2 motoren te vervoeren. Tegen de achterste stoelen dan een keukentje maken. En boven de motoren een groot bed.

Maar waar ik tegen aan loop is het volgende:

De stoelen in de dubbele cabine komen te vervallen? Omdat je een doorloop moet hebben naar achter. Klopt dit?

Zouden we in dat geval beter voor een 8+1 bus kunnen gaan? Omdat de stoelen dan al vrije ruimte hebben omdat je ertussen door kan lopen?

En de niet gebruikte stoelen eruit om ruimte te maken voor de keuken het bed en de motoren?

En hoe zit het met het verschil van een camper die niet gebruikt mag worden om goederen in te vervoeren en dat motoren hier onder vallen?

Nu zijn er wel campers die een soort van garage voor de (cross)motoren achterin hebben. Zijn er bedrijven die daar in gespecialiseerd zijn?

Groeten Bas en Joyce

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 67558
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door Dafluc » vr 01 sep 2017, 13:51

Welkom op het forum. Mooie uitdaging.
Je mag in je camper gewoon je motor vervoeren, net als je fiets of je surfplank.
Het kookgebeuren moet wel gewoon van binnen uit bereikbaar zijn. Dus niet over een bank klimmen of er alleen aan kunnen met geopende achterdeur.
Een doorloop naar achteren is bij mijn weten niet verplicht. Al kan het zijn dat alles achter de banken, als die over de gehele breedte staat, gezien wordt als niet normaal van binnenuit bereikbaar.
Dat was destijds om te voorkomen dat er achter de slaapbank in de Chevy een keukenblokje werd gezet en het een camper was.
Afbeelding

ronald boekel
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door ronald boekel » vr 01 sep 2017, 22:32

Ik lees hier al een tijdje mee, en ben ook bezig met een camper voor motorsport (cross)
Voor inspiratie kijk eens bij Sec construction (BE) en SC sporthomes.
Als je wat uurtjes googled op motorsport campers kom je nog wel wat tegen.

Ik zou niet kiezen voor een 8+1 bus, die zitten vaak rondom vol glas, dubbel cabine hoeft ook niet persee.
Als je bus voor 2013 is dan mag je nog zitplaatsen creëren doormiddel van langsbanken (treinzit).
Met 4 slaapplekken kun je best opzoek gaan naar een l4 sprinter/crafter dan heb je ongeveer 4,7m laadvloer(wel moeilijk te vinden). Of een L4 ducato, dan kun je in de breedte slapen.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 21404
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten
Contact:

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door Toon » za 02 sep 2017, 9:58

hij wil eigenlijk een gewone transport bus op camper tarief
en voor het oog moet het dan op een camper lijken
jammer dat deze vlieger niet op gaat
niet bij de RDW en niet bij de douane
oplossing gewoon een camper bus bouwen en een principe van je aanpassen
namelijk de motoren op of in een aanhanger
je vergeet namelijk het gewicht van wat je wilt gaan bouwen ten opzichte van je kenteken
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 9323
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contact:

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door de Jonckheer » za 02 sep 2017, 10:35

Wat de TS wil gaat niet op voor een 3,5 tons voertuig, daar ga je altijd overheen. Ik zou voor een 7,5 tons vrachtwagentje gaan en daar alles inbouwen wat je maar wilt. En ja, je moet dan het C1 rijbewijs halen maar je bent dan én van je gewichtsprobleem én van je ruimteprobleem verlost.
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/" onclick="window.open(this.href);return false;
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/" onclick="window.open(this.href);return false;
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/" onclick="window.open(this.href);return false;

enjoysie
Berichten: 2
Lid geworden op: do 31 aug 2017, 21:31

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door enjoysie » za 02 sep 2017, 20:33

Dat camper tarief is leuk. Maar dat is niet de reden dat we de ombouw willen.

De langsbanken zijn iets waar ik me niet prettig bij voel omdat ik de kinderen dan ga vervoeren zonder gordels.

En de reden dat we juist geen aanhanger of vrachtwagen willen is dat je dan weer beperkingen krijgt in de maximale snelheid. Maar we gaan het ook in overweging nemen.

Als we een principe gaan aanpassen zal het eerder zo zijn dat we niet voor een camper kenteken gaan. Als blijkt dat we in gewicht niet gaan uitkomen. Maar dan gaan we gewoon een tent mee nemen... :mrgreen:

Bedankt voor de zoek tips mbt sport homes. Zo hadden We nog niet gezocht. We gaan er naar kijken.

Ben benieuwd hoe ver we gaan komen. We zijn blij met alle op en aan merkingen mbt onze ideeën en zoektocht!

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contact:

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door Jadatis » za 02 sep 2017, 21:53

Waar je tegenaan loopt , als je de motoren achterin doet, is dat gewicht op achteras snel te veel wordt.
Als je helemaal zelf bouwt op chassis. Dan zou je de motoren tussen de assen overlangs aan de zijkant kunnen doen.
In combinatie met de voorstoelen draaibaar , kun je dan zitgedeelte voorin, en kinders vooruit rijdend vervoeren, 1 rechts een links en looppas in midden.
Wordt vervolgt, zit nu op mobiel te tikken.
Laatst gewijzigd door Jadatis op zo 03 sep 2017, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

Booom
Berichten: 16
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 23:43

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door Booom » za 02 sep 2017, 22:36

Dubbele cabine kopen, achter schot je motoren tent koken en gereedschap als camper tarief niet nodig voor je is.
Verder i richten op praktisch gebruik en geen last van regels bijzonder tarief.
Ik zet me motor op de aanhanger achtrer de camper, sprinter l1h2

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contact:

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door Jadatis » zo 03 sep 2017, 21:07

Jadatis schreef:Waar je tegenaan loopt , als je de motoren achterin doet, is dat gewicht op achteras snel te veel wordt.
Als je helemaal zelf bouwt op chassis. Dan zou je de motoren tussen de assen overlangs aan de zijkant kunnen doen.
In combinatie met de voorstoelen draaibaar , kun je dan zitgedeelte voorin, en kinders vooruit rijdend vervoeren, 1 rechts een links en looppas in midden.
Wordt vervolgt, zit nu op mobiel te tikken.


Nu weer op een gewone laptop, dus hele verhaal!

Motoren dan achterste voren zodat hoogste punt stuur achter zit.
Dan kunnen de "kinder-stoelen" boven de achterkant van motoren.

Motoren naast chassisbalken, en hoe breed zijn de motoren, en hoe zwaar.
Er zijn basis -wagens met 2 smalle kokers naar achter , maar ook breder, dus daar moet je dan op letten met het uitzoeken daarvan.
Daar moet je dan een basisauto voor uitzoeken met MTM 3500 kg en een niet te kleine wielbasis ( nadeel wel weer grote draaicirkel).
En het geheel is denk ik , nog wel als kampeer-auto op kenteken te krijgen, zoek daar dan eerst de eisen voor op.
Het eigen gewicht van de basisauto moet zo laag mogelijk gezocht worden , zodat zoveel mogelijk laadvermogen overblijft.
En dan zo licht mogelijke opbouw maken, waarvoor je buiten de gebruikelijke constructies moet durven denken.
Geen liflafjes er op, als zier-randjes en waarom gordijnen als je al verduisterings/hor constructie in de ramen hebt.
Zal even zoeken naar topic door mij gestart over licht houden van camper, en daar kwam ook uit dat 3mm hout aan de buitenkant lichter is dan 0,8 mm aluminium, en lichte ronding in de wanden maakt ze strakker en steviger.
Die ronding kan je ook gebruiken om de sturen op de juiste hoogte er in te kunnen passen.
"Kinderstoelen" kunnen omgebouwd tot bedden en gerust 70 cm breed zijn, houdt je nog 60 a 70 cm middenpad over.
Die bedden dan dus boven de motoren.
Motoren op rijplank die je dan aan uiteinde optilt en in de camper klapt en in beugel vastmaakt.
Wielen van motoren hangen dan misschien maar 25 cm boven de rijweg.

Genoeg voor weer even
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

Gebruikersavatar
BOKKIE
Berichten: 484
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: Drachten (FRL)
Contact:

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door BOKKIE » wo 06 sep 2017, 20:07

Hoi Jadatis,

Ik val direct met de deur in huis: DAT IDEE KUN JE VERGETEN met een TMM 3500kg Sprinter (Crafter) of VWLT35. Deze voertuigen zijn van zichzelf al zo zwaar zodat je al snel het maximum gewicht hebt bereikt.
De VW LT35 MAXI 6,5mtr lang weegt leeg 2020kg. De VW Crafter L4H2 (Sprinter) weegt leeg 2380kg.
Beter is dan om een 5tonner te kiezen.

Haije.
http://www.hamobeja.nl/campers/Crafter80L4-1110/indexcrafter.htm

VW CRAFTER L4H2 2,5ltr-80kW bj 2010
VW GOLF TDI OCEAN, bj 2004
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (in opbouw)

zuk4wd
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door zuk4wd » do 07 sep 2017, 14:31

Als je veel op de achteras wil laden, een beetje power wil hebben en veel ruimte. dan zou ik een Iveco Daily 35C18 zoeken (Dubbel lucht en 180PK) deze kun je in diverse lengtes vinden.

Bouwjaar 2006-2014
L4-H2 is
456cm lengte laadruimte
180cm breedte laadruimte
190cm laadruimte hoogte.
395cm wielbasis

Iveco Code:
"35" (3,5t)
"C" (Dubbel lucht)
"S" (Enkel lucht)
"18" (180 PK)

Dus 40C15 is een 4tonner met dubbel lucht en 150PK (groot rijbewijs)
Dus 35S13 is een 3,5 tonner enkel lucht met 130PK

Het mooiste is een 3.0 motor deze heeft motorcode "F1C" ligt ook in de Ducato Multi-jet 160.

leftlanebandit
Berichten: 147
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: Terneuzen

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door leftlanebandit » do 07 sep 2017, 16:19

Ik heb een Iveco Daily 35s14 L4H2 omgebouwd tot camper wat ik het mooie vind aan deze bus is het ladderchassis daardoor is hij net iets steviger dan een bus met een zelfdragende carrosserie.
Dat is waarschijnlijk ook meteen het nadeel van deze bus om motoren in te laden omdat de instap een stuk hoger is dan bij de Ducato en zijn soort genoten.
Op kenteken weegt hij nu als camper 2777kg en afgeladen met 140 liter water en 120 liter diesel, 2 mountainbikes met 2 paar extra wielen en proviand, kleding enz kwam ik uit op 3270kg zelf weeg ik 78kg en mijn vrouw 57kg dan blijft er dus niet veel over voor motoren
Deze bus mag wel een aanhanger trekken van 3ton dus gewoon die motoren op een handig aanhangertje erachter heb je ook niet het risico van benzine dampen in je camper

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 3052
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Camper voor 4 personen en 2 motoren...

Bericht door ducati 900 » do 07 sep 2017, 20:41

Het voordeel van een 8+1, personenbus dus, is dat je geen Bpm hoeft te betalen als je hem ombouwt tot camper.
De ramen heb je zo dicht als je dat wilt.
Als je een Sprinter hebt met WB 366 dan heb je een laadvermogen van 1200 kg en een aslast achter van 2300 kg
Daar moet je toch wel wat mee kunnen als je de camper spartaans uitrust.
En 140 liter water hoeft volgens mij niet altijd mee,

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).

Plaats reactie