Autobus ombouwen naar camper/woning

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
ellan vannin

Re: Autobus ombouwen naar camper/woning

Bericht door ellan vannin » vr 29 dec 2017, 9:58

@WanderingSouls Check op mobile.de deze eens Mercedes Benz 307 (240 pk) adv. nr. 236353026 of kijk op de site bij: Michael Scheller Omnibus & Nutzfahrzeuge in DE-67122 Altrip.
T5 camper 2.5 TDi Karmann Colorado 625 TI, VW Caddy III Honda VFR 400 R NC 30, Honda RVF 400 RR NC 35, Buell XB9SX

Dafluc
Moderator

Bericht door Dafluc » vr 29 dec 2017, 10:01

Altijd handig, een linkje.
Afbeelding

kampo

Bericht door kampo » vr 29 dec 2017, 10:03

Wat je bij die LN2 814 echt moet bekijken zijn de gewichten.
Voor en achteras laten wegen.
Het zou gaan om een 7800kg versie.
Met zo een opbouwlengte zou ik eerder bouwen op een 12 of 18 Ton vrachtwagen.
Hangt hij nu al door naar achteren ? Of hebben ze het veerbladenpakket versterkt ?
Zo een versterking van de veren kan aanleiding geven tot administratieve moeilijkheden
als ze erop vallen.

De vrachtwagencabine van 93/94 lijkt me herspoten. De opbouw is die later op een occassie chassis gezet.
Dan is het de vraag of de erg lage kilometerstand wel klopt.
Groeten Kampo

ellan vannin

Bericht door ellan vannin » vr 29 dec 2017, 10:07

Dafluc schreef:Altijd handig, een linkje.
Mocht ik daar bedreven is zijn zou ik dat zelf doen Luc :wink: danke schon.
T5 camper 2.5 TDi Karmann Colorado 625 TI, VW Caddy III Honda VFR 400 R NC 30, Honda RVF 400 RR NC 35, Buell XB9SX

ellan vannin

Bericht door ellan vannin » vr 29 dec 2017, 16:21

Zelfs de kleuren van de Belgische vlag zitten er al op :D

WanderingSouls

Bericht door WanderingSouls » vr 29 dec 2017, 19:52

pele schreef:Ik hoop voor jullie dat je die Mercedes kan kopen. Mooie inrichting, weinig kilometers, geen werk aan, behalve misschien watervoorraad en solar uitbreiding.
Zeer weinig km voor een motor die onverslijtbaar is en in de wijde wereld herstelbaar. Zeer weinig vemogen is natuurlijk een groot nadeel, maar je zal er overal mee kunnen komen. Voor jullie is het in eerste instantie een mobiel huis, minder reiswagen. Succes!
Thx.
Heb een uur met de verkoper aan de telefoon gehangen vandaag.
Hij houdt hem opzij tot ik kan komen, vind ik wel top.

Water is ok, 300l.
Zonnepanelen en batterijen wil ik uitbreiden, hij heeft 4 x 90Ah steken, da's niet verkeerd, maar het mag wat meer om steeds autonoom te kunnen zijn.
De kookplaat zou een ceramische op gas zijn. :wtf:
Enkel de Diesel generator werkt niet, heeft hij gezegd dat het het enige minpunt was aan het vtg en beetje roest aan de wielkassen, maar dat is een typisch Mercedes fenomeen, heb ik op mijn 409 ook.

Het was een vrachtwagen van de Sparkasse, dus een Bankbus dat rondreed voor de oude dametjes. :lol3:
Hij heeft hem gekocht in 2000 en volledig laten maken naar zijn zin, heeft 9 maanden geduurd, alleen maar top materialen.
Dan is hij ermee naar Turkije, Syrië en Jordanië gereden. Maw een man naar mijn hart. We zaten meteen op dezelfde golflengte... :cheers: Sindsdien steeds binnen gestaan en geen grote reizen meer mee gedaan.

Een groot nadeel/voordeel is het volgende. Vtg staat ingeschreven in Zwitserland (hij heeft er een bedrijf) en hij gaat hem zelf nu eerst invoeren in Duitsland en alles laten keuren Tüv zodat de koper niet met de invoerprocedure zit, en dus wil hij niet over de prijs onderhandelen. :thumbdown:
Maar mijn buikgevoel zit wel écht goed met de man en ik kijk er echt naar uit om hem van dichtbij te kunnen zien binnen twee weken.

Enfin, met de rest ga ik jullie niet vervelen. :clap:

Bedankt voor het linkje van de bus, had ik ook gezien, maar deze 814 staat echt bovenaan mijn lijst momenteel!
It is only with the heart that one can see rightly, what is essential is invisible to the eye.
Website:www.wanderingsouls.be
Facebook en Instagram: WanderingSouls.be

WanderingSouls

Bericht door WanderingSouls » vr 29 dec 2017, 20:08

Trouwens, de grote broer van de 814 staat ook te koop... een MB 1117.
35.000€ vragen en 1 foto van de buitenkant plaatsen.... :wtf: en niet antwoorden op mail voor meer info of foto's... :wtf: :bang:
(is toch een beetje boven budget, maar wie weet... )
It is only with the heart that one can see rightly, what is essential is invisible to the eye.

Dafluc
Moderator

Bericht door Dafluc » vr 29 dec 2017, 22:26

Ik denk niet dat het handig is om het op twee plekken over hetzelfde te hebben. Ik gooi daarom het Winnebago-topic op slot.
Afbeelding

a90

Bericht door a90 » za 30 dec 2017, 0:35

Ga je over die 1117 niet heel veel houderschapsbelasting betalen ? Kwart tarief over 11 ton is alsnog best veel lijkt mij.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com" onclick="window.open(this.href);return false; En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

WanderingSouls

Bericht door WanderingSouls » za 30 dec 2017, 7:43

Ik ben belg... veeeeeel goedkoper dan in NL!
Maar de 814 is de perfecte maat, ik denk dat in de 1117 er 2 dubbelbedden zijn, beide in hoogte (alkoof en garage) aan de raampjes te oordelen. Vind ik een minpunt.

kampo

Bericht door kampo » za 30 dec 2017, 9:41

Naar 1 gaan zien en die meteen kopen is not done.
Misschien moet je behalve naar de 1117 ook nog gaan vergelijken met deze:

https://www.2dehands.be/caravans-kamper ... 78354.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hou daarbij de opmerkingen in je achterhoofd.
140Pk is heel weinig
Een 7,5 ton voertuig is meestal te licht voor zo een lengte.
Zoek administratief alles uit per voertuig en kijk naar de versterkingen op de veerbladen.
Ga het voertuig altijd wegen per as voor de aankoop.
Maak meteen een foto van alle papieren. Welke papieren ontbreken ?
Voertuigen zonder handleidingen en schema's zijn een ramp ... eis de schemas op.

Altijd een voldoende proefrit gaan doen.
Vraag vooraf de nodige tijd voor je inspectie.
Werk met een checklist en bereid je voor.
Remmen, stuur, banden, roest vooraan en achteraan, enz
Accus testen, verwarming aanzetten, gasvuur laten werken, cabine airco aanzetten en werking controleren.
Leefruimte airco idem, koelkast, stroomgroep,...
Groeten Kampo

Huub56

Bericht door Huub56 » za 30 dec 2017, 10:11

Als de 814 in Duitsland tuv gekeurd wordt zit het wel goed met de gewichten en ophangpunten anders komt hij nooit door de tuv keuring deze is streng. Het vermogen van 140pk moet je natuurlijk niet vergelijken met een hedendaagse camper van 3500kg met 150pk. Die worden vergeleken met personenauto’s de bens is een vrachtauto en zal zich ook zo gedragen 140pk met 8000kg is voor vrachtauto’s redelijk. Wij reden met 294pk en 38000kg ook naar Italië dat is dus pk gewichtsverhouding aanmerkelijk minder.

WanderingSouls

Bericht door WanderingSouls » za 30 dec 2017, 10:54

kampo schreef:Naar 1 gaan zien en die meteen kopen is not done.
Misschien moet je behalve naar de 1117 ook nog gaan vergelijken met deze:

https://www.2dehands.be/caravans-kamper ... 78354.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop dat jij/jullie zitten als je nu het volgende gaat lezen...

Ik heb een licht vracht, Renault Traficdestijds gekocht via internet, zonder hem gezien te hebben, enkel op basis van de foto's en de uitleg die erbij stond. Was een handelaar. Geld overgeschreven en voertuig later gaan ophalen. Nooit geen spijt gehad. Hij geloofde zijn ogen en oren niet dat ik dat deed.

Ik heb een jaar later een Nissan Pathfinder (super wagen trouwens) op exact dezelfde manier gekocht, toevallig bij dezelfde handelaar.

Mijn huidige 409 heb ik ook via internet gescoord. Ik woonde toen nog op de Canarische Eilanden, heb een vliegtuig genomen, testritje gedaan, betaald en gevraagd dat hij hem nog een paar maanden zou bijhouden tot ik terug naar België kwam, omdat ik officieel in Tenerife woonde en dus geen Belgische nummerplaat kon aanvragen. Zelfde dag nog terug gevlogen.
Btw, toen was er ook een hele discussie (niet hier) dat een 409 te weinig pk's heeft...

En nu hoop ik dat je écht zit...

Mijn huidige woning heb ik online zien staan, makelaar opgebeld, 5 minuten gesprek gehad en gekocht. Via sms. Geld naar notaris overgeschreven. Ik woonde dus nog steeds op Tenerife. Paar weken later vlucht genomen naar België en makelaar stond me op te wachten aan mijn voordeur met de sleutels terwijl ik heel mijn hebben en houden bijhad, en er geen bed in de woning stond. :D

Klinkt off topic, maar wat ik hiermee wil aantonen is dat ik misschien niet "normaal" ben (je hebt abnormale mensen nodig om normale mensen te definiëren he...) maar dat ik vind dat alles een stuk beter gaat als je ongeveer weet wat je wil en weet hoeveel je er voor over hebt. Oeverloos blijven ronddraaien, kijken, zoeken etc.... levert je alleen maar frustraties op omdat je toch onmogelijk het perfecte gaat tegenkomen dat aan al je verwachtingen voldoet.

Die Belgische 814 staat op de planning om te gaan zien eens ik terug ben, mocht ik de Zwitser/Duitser niet kopen.
Huub56 schreef:Als de 814 in Duitsland tuv gekeurd wordt zit het wel goed met de gewichten en ophangpunten anders komt hij nooit door de tuv keuring deze is streng. Het vermogen van 140pk moet je natuurlijk niet vergelijken met een hedendaagse camper van 3500kg met 150pk. Die worden vergeleken met personenauto’s de bens is een vrachtauto en zal zich ook zo gedragen 140pk met 8000kg is voor vrachtauto’s redelijk. Wij reden met 294pk en 38000kg ook naar Italië dat is dus pk gewichtsverhouding aanmerkelijk minder.
Ik ben echt blij dat er toch nog iemand is die ongeveer redeneert zoals ik denk... :wave:
Wat me enorm aanspreekt is het feit dat hij dus een Tüv keuring gaat ondergaan, dus in principe kom je dan alles te weten. Zelfs de LPG installatie gaat hij laten keuren. En hij keurt hem voor 3 personen, wat ik ook weer top vind.
En zoals ik al aangaf, dat vermogen vind ik minder belangrijk. En daarbij blijkbaar ook duizenden anderen, daar er meer dan 20.000 van verkocht geweest zijn, dus ZO erg kan het gewoon niet zijn.

AadenAnke

Bericht door AadenAnke » za 30 dec 2017, 11:08

Die pk van de 814 zou ik niet moeilijk doen zal een verademing zijn met wat je nu hebt. Ik ben begonnen (42 jaar geleden) op een DAF met iets van 130 pk moest daar op een gegeven moment met 17 ton ketting van zuid Duitsland mee naar De Engelse westkust. Ging best een dag of 9 weg geweest. Lekker genoten van dat ritje. De enigste keer dat ik als chauffeur in Engeland ben geweest. Maar wel de schoonheid mogen proeven en een paar keer op vakantie geweest wat ik zeker nog vaker ga doen.

Kopen in de blind dat durf ik niet voor die bedragen! Misschien komt dat omdat ik daarvoor te lang moet werken voor dat ik het opzij heb gezet.

Gr. Aad

Plaats reactie